Szamurájfilmek

Szamurájfilmek

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylflot Swordplay (1969)

2013. április 06. - Oldfan

Az új Nemuri sikeresnek bizonyult, ha a régivel nem is vetekedhetett. Jött hát az újabb kaland.. Ez volt a második történet Matsukatával, a DAIEI sorozatát végleg lezáró mozi.

Nemuri 14-A.pngEgy különös, megrendezett "véletlen" találkozás után Nemuri nyakig belemászik két klán politikai harcába, és közben megismer egy hozzá hasonló félvért. Érdekli az illető, de sajnos a sorstárs az ellentétes oldalon áll. Miután elvállal egy veszélyes feladatot, biztos, hogy kénytelenek szembeszállni egymással. A küldetésbe belevágó ronin útját szép nők, kemény ellenfelek és szerteszét heverő hullák kísérik...

Nem könnyű dolog beugrani egy sikeres sorozatba. Különösen úgy, hogy egy szupersztárt kell helyettesíteni olyan mozi folyamban, amely már a saját korában kultikus volt. Ichikawa a 60-as években elképesztően népszerű volt Japánban, Kyoshiro szerepe pedig erősen kötődött a személyéhez. (Mindössze 2 fekete-fehér film készült előtte más szereplővel.) Váratlan halála csak növelte a kultuszát. Nem csoda hát, hogy a pályája elején lévő Matsukata Hiroki vonakodva lépett be a projectekbe.  De hát a filmipar válságban volt, a DAIEI súlyos pénzügyi gondokkal küzdött, nem volt helye kifogásnak. "THE SHOW MUST GO ON!" Ment is tovább. Illik megemlíteni, hogy a Broken Sword mozi, ami Samurai Vendetta (Hakuoki) újra forgatása volt, kiválóan sikerült.

Számos változást kellett végrehajtani a mozi stílusában. Miért? Matsukata akkor még jóval gyöngébb színész volt, mint Ichikawa. Később jöttek az igazi sikerei. Ugyan szintén képzett kardforgató volt, de teljesen más stílusban vívott, mint az elődje. Nem véletlen a címváltás! A "Full Moon Cut" technika összeforrott Nemuri  Kyoshiróval! Nézzük, mi jött ki mindebből.

Nemuri 14-C.pngA legszembetűnőbb a főhős karakterének változása. Ichikawa Nemurija ugyan cinikus, tekintélyt nem ismerő, de az élet kellemes oldalát kedvelő, elegáns, mondhatni hedonista ronin, aki jó ügyekért húz kardot. A Matsukata formált hős sötét tónusú, veszélyes alak. Másokkal nem törődik, a kereszténységet gyűlöli, de más vallás sem foglalkoztatja. Míg az eredeti karakter csak nyomós indokkal végez valakivel, az új Nemuriban ilyen gátlások alig vannak. Habozás nélkül öl, szórakoztatónak tartja. Vívása korántsem elegáns, viszont célratörő és hatékony. Nem élvezi az élet örömeit, inkább csak a tetteit kísérő megbotránkozást szereti Sötétben jár, magányos, de a saját elhatározásából az. Egyetlen normális, emberinek tekinthető megnyilvánulása, ahogyan a halott édesanyja emlékéhez viszonyul.

Az utolsó mozi mintegy összefoglalja a sorozatot. Felidéződik a főhős életét meghatározó születési körülmény, elhangzanak a világnézetét tükröző kulcsmondatok. Miután sok minden megváltozott a saga elindulása óta, s tudni lehetett, hogy lezárul a sorozat, nem szokványos kalandfilmet igyekeztek leforgatni. Ikehiro Kazuo alkalmazkodott a változásokhoz. Ekkor már piacon volt Hideo Gosha műfaj megújító filmjeinek java, mint például a Bandits vs Samurai Squadrons. Így aztán a harci jelenetekben félelmetesen zúgnak a kardok, görcsbe rándul a néző gyomra, amikor húsba találnak. Fröccsen a vér és gazdájukat vesztett testrészek hevernek az út mentén. Ugyanakkor a földhözragadt valóságot időnként misztikus fényképezés, csodás képek váltják fel, hozzáillő zenével. Nemuri Kyoshiro, aki a pusztuló szamurájság képviselője, saját osztálya tudatos rombolója, felmagasztosul, mint valami időtlen, sötét angyal. Vándorútja végtelen, akárcsak Zatoichié.

Nemuri 14-B.pngKorántsem szokványos történet lett a 14. rész, amely hosszú időre lezárta a  sorozatot. Komor, sötét világképe, helyenként megrázó jelenetei, miszticizáló felfogása érdemessé teszi a beszerzésre, még akkor is, ha nagyban eltér az eredeti felfogástól. Talán a klasszikus John Ford fémjelezte  amerikai western és a Sergio Corbucci által magasra emelt italo-western különbözőségével lehetne a legjobban bemutatni, miben tér el ez film a hagyományos szamuráj történetektől. Corbucci egyszer ezt nyilatkozta. "John Fordnál a főhős odaáll az ablakhoz, és bizakodva tekint a jövőbe. Az én filmjeimben, aki az ablakba áll, azt lelövik." A szokványos szamuráj történetben a jótevő harcos levágja a bajkeverőket, kisegíti az egyszerű embereket. Nemuri Kyoshiro teljesíti a küldetését, de nem tesz rendbe semmit. A saját életét sem. Valószínűleg ez a legkeményebb szamurájfilm, amit a DAIEI valaha leforgatott. A ritkaságokat kedvelőknek ajánlom.

Kiegészítés: A DAIEI stúdió minden erőfeszítése ellenére sem volt képes túlélni legnagyobb sztárjának, Ichikawának az elvesztését, hamarosan csődbe jutott. Nemuri Kyoshiro alakjához sokáig nem mertek hozzányúlni. Raizo legendás alakítása minden színészt elriasztott. Tudtommal mozivászonra vitelre azóta sem kísérletezett egyetlen más forgalmazó sem. Azért Tv változatok, sőt, sorozatok akadtak. Például ilyen a Son of The Black Mass, amelynek néhány epizódját nemrég újították fel. Legutóbb a 2000-es évek elején csak elkészült újabb négy kaland, melynek vágatlan változatai mostanában kerültek piacra. Az eredeti sorozatra máig igény van. Mostanság pedig színpadi előadásokon is láthatóak a kalandjai, idézve a legjobb hagyományokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://szamurajfilmek.blog.hu/api/trackback/id/tr675135065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása