Az elpusztíthatatlannak tűnő Ryunosuke minden bajból és szakadékból kimászik és folytatja útját, immár vakon. Ebben az állapotban megtapasztalja mindazt az embertelenséget, ami a kor társadalmát jellemzi, különösen a szamurájok részéről. Jelentős átalakuláson megy át, még az is megesik, hogy jó ügy érdekében fog fegyvert. Ám a múlt bűnei miatt nyugta nem lehet. Cikk-cakkos útja visszavezeti a szülőfalujához. Ahogy közeledik, újra előtör jellemének sötét oldala...
A lezáró részben újabb fordulatok várják a nézőt. Elsőként a főcím feliratoknál, ahol kiderül, hogy új rendező vette át az irányítást Kenji Misumi helyett. Nem sikerült kiderítenem, mi volt az oka. Talán Misumi ekkor már a Destiny's Son-ra koncentrált, ami az áttörést hozta meg neki. Mori Issei a 60-as évek jó nevű direktora, aki több Zatoichi filmet is rendezett, de az akkoriban futó SHINOBI NO MONO sorozatban szintén közreműködött. (Kazuo Mori néven is rendezett filmeket.) Viszont stílusa érthetően más, mint az eredeti alkotóé. Ez persze csak esztétikailag vehető észre, a film érthetőségét nem befolyásolja.
A 3. részben érezhető igazán a regényfolyam összetettsége. Míg az első rész inkább az emberi gonoszság jelképszerű ábrázolásának tekinthető, a második a kalandokra koncentrált, a harmadik fejezetben felerősödik a társadalombírálat. A szamurájok korántsem a legjobb oldalukról mutatkoznak be. Erőszakosak, korruptak, lenézik a többi embert, egykori erényeik odalettek. A legjobbjaik, köztük Hyoma, felismerik, hogy a társadalmuk a végét járja. Az ő személyében jelenik meg a jellemtökéletesítés folyamata. Az első rész elszánt, de naiv fiatalemberéből tudatos, megfontolt, a régi szamuráj erényeket őrző harcos lesz. A legnagyobb kihívása mégsem a rá váró párbaj, hanem önmaga legyőzése. Ryunosuke alakja viszont az egyén felelősségét szimbolizálja. Bár többször is lenne módja változni, ő nem képes felülkerekedni a benne élő gonoszon, sőt tudatosan választja a rossz oldalt. Egy ilyen rendkívüli karakter sorsának a lezárása nem lehet hétköznapi, az alkotók igyekeznek is, hogy így legyen.
Időközben kiadták "SWORDS IN THE MOONLIGHT", egyes forgalmazóknál "SOULS IN THE MOONLIGHT" címmel ennek a regénynek a Tomu Uchida által rendezett változatát, szintén trilógia formában.. Őt a Miyamoto Musashiról szóló 5+1 részes moziváltozat megismerése óta a nívós rendezők közé sorolom. Azt kell mondjam, a regényfolyam legjobb és legrészletesebb feldolgozása, dacára annak, hogy az elérhetőek között a legrégebbi. De erről majd máskor.