Szamurájfilmek

Szamuráj és nindzsafilmek. A klasszikus drámáktól a történelmi mozikon át a véres exploitationökig. Csak ismertetők, sem film, sem felirat letölthetőség nincs. De személyes megkeresés esetén (email) segítek, ha módomban áll.)

Friss topikok

  • Oldfan: @vittorio: Szívesen. Hihetetlen, valaki megnézte, pedig nem színes és nem akciófilm. Hamarosan jön... (2018.11.29. 16:33) Inn of Evil (Az ördög fogadója) 1971
  • Oldfan: @Máté Balogh 91: Helló! A hadurak sorozatot innen szereztem be: samuraidvd.com/ (2018.03.06. 16:30) Date Masamune - The One-Eyed Dragon (1993)
  • Oldfan: @NinkyoTsukamoto: Ismerem a "céget." Semmi esetre nem vásárálok többé az illetőtől, és jó okom van... (2018.02.01. 16:35) Broken Swords 1969
  • Oldfan: @NinkyoTsukamoto: Először is, köszönöm a szavaidat! Eddig nem igazán tudtam, hogy ennek a blogocs... (2017.12.23. 16:21) Miyamoto Musashi - Sword of Fury (1973)
  • TroA: @Oldfan: Igen, oda kell figyelni a filmre. Ráadásul nekem kicsit nehezen megy a távol-keleti arc m... (2017.06.11. 11:52) Bushido (Shundo) 2013

Linkblog

2012.06.09. 20:14 Oldfan

The Great Duel (1964)

Címkék: eiichi dráma

A rendező híres "Samurai Revolution Trilogy" darabjának második része. Míg az első moziban a legfelsőbb körökbe tartozó elvakult gazembert kaptunk, ezúttal egy középszerű udvaronc igyekszik elérni a nagyformátumú politikus szerepét, de egészen mást kap, mint amire számít. Viszont azt, amit megérdemel. Szerencsére a középszerűség ennyivel le is lett tudva a filmeben, mert minden más magasan fölötte áll.

1678-ban, a Sógunátus korai időszakában, már mutatkoztak a bürokratikus államrend okozta problémák. Az új földadó lázadásokhoz vezetett, melyeket a kormányzat kivégzésekkel igyekszik letörni. Ám a rendszeren belül is vannak ellenállók, egész magas körökig vezetnek a szálak. Ellenük is megindul a hajsza. Az egyik menekülő a barátjánál próbál elrejtőzni, akit így gyanúba kever. Az ártatlan szamuráj családja áldozatul esik a törvényszolgák hatalmaskodásának. Az elkeseredett ifjú csatlakozik a reformokért küzdőkhöz, akik nagyszabású merényletet készítenek elő....

Lehet hogy Eiichi önmagát nem sorolta a lázadó nemzedékhez, de a meséi azt a vonulatot követik, ami az oda sorolt rendezők munkáit jellemzik. Választott témáiban visszatérő elem a korrupció és önkény elleni elszánt küzdelem. Az 1960-as években ezeknek a történeteknek erős "áthallásuk" volt.  Az ő nagy újítása az volt, hogy a politikai, drámai történeteket ötvözte a közkedvelt jidaigeki műfajjal. A közönség lelkesen fogadta a pazar, hosszú akciójelenetekkel vegyített, de drámai pillanatokban sem szűkölködő alkotásokat. Így van ez ebben a filmben is. A fordulatos történetvezetés átkalauzolja a nézőt a legmagasabb körök világától a nagyváros elhanyagolt külső övezetéig, miközben érdekes, változatos élettörténetű karakterek sora bukkan fel a legkülönfélébb, embert próbára tevő helyzetekben. Eiichi nem idealizálja a hőseit, sőt, épp ellenkezőleg. Az teszi igen egyedivé a munkáit, hogy alaposan odamondogat a másik oldalnak is. A nép nevében fellépő szamurájoknak semmi kapcsolatuk nincs a köznéppel, a küzdelem az uralkodó kaszt belső meghasonlottságát mutatja. Az utca emberének csak a felfordulás és menekülés "jut" a váratlanul felbukkanó kardok elől.

A merénylők között megszállott, gyilkos kéjvágytól hajtott éppúgy akad, mint lelkes elkötelezett. Maga a főhős is csak egy kényszerpályára került szamuráj, nem reformer. Jellemző, hogy a rendező nem a merénylőknek adja meg a vétkes megbüntetésének lehetőségét, hanem olyasvalakinek, aki önmaga sem tudja, miért keveredik bele a dologba. Eiichi a nevéhez szorosan kapcsolható, filmjei egyik fő vonzerejét adó harci jelenetekhez ezúttal különleges technikát választott. Kézi kamerával veti be magát az események középpontjába, így a néző átélheti, milyen lehetett egy merénylet belülről szemlélve. Nála nincs balettfinomságú, gondosan kimért, szép, de egyben halálos, mégis esztétikus harci koreográfia, ami oly gyakori eleme a csambara moziknak Van viszont kavarodás, csapkodás, rémült emberek kétségbeesett önmentési kísérlete, vagy önfeláldozó rohama. Hősei a kanálisban, sárban vívják harcukat és halnak meg, semmi nemesség nincs pusztulásukban. Rájuk inkább jellemző az elkeseredettség, ami pusztító dühben ölt testet. A veszteség pedig mindkét oldalon nagyon fáj. Fennköltség tehát nincs, mégis megragadó a küzdelmük, a technikai kivitel pedig lenyűgöző. Átjön a képernyőn, hogy nehéz és veszélyes forgatás volt.

A mozi bővelkedik remek alakításokban. Oly nagy számban, hogy túl soká tartana ecsetelni őket. Hira Mikijiro, Chiezo Kataoka, Kotaro Satomi, Ryutaro Otomo és még sokan mások szerepelnek. Mindannyian az 1960-as évek színészgárdájának kiemelkedő személyiségei. Győződjön meg róla mindenki a saját szemével.

Az alternatív cím, amit talán "A nagy gyilkolászás"-nak lehetne fordítani, jobban kifejezi a rendező szándékát, mint a forgalmazásba került változat. Az üzenete is egyértelmű: Nem lehet társadalmi változást elérni egy kis csoport forradalmárral, a nép bevonása nélkül. Fontos és jó mozi ez a 60-as évekből.

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szamurajfilmek.blog.hu/api/trackback/id/tr734575723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oldfan 2012.06.13. 19:09:49

Próba hozzászólás. Elméletileg most már minden látogató írhat véleményt, kérdezhet, javasolhat, stb. a ismertetőkről, vagy más filmekkel kapcsolatban. Majd elválik, a lehetőségnek lesz-e valami gyakorlati haszna. Pár nap után nem úgy tűnik...

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.06.14. 22:57:49

@Oldfan: Az emberek azért nem nagyon kommentelgetnek, mert többségükben nem látták az adott filmet, így pedig nincs túl sok lehetőség vitatkozni. Másik dolog pedig, hogy elég alaposak ezek a cikkek, én például konkrétan ahhoz se nagyon tudok mit hozzátenni, amit megnéztem, mert nem értek ezekhez a mozikhoz közel sem annyira mint te.
Bezzeg ha valami vadiúj CGI csodáról értekeznél... na jó csak vicc volt :D

Oldfan 2012.06.14. 23:13:39

@Santino89: Nem vitára gondoltam én, bár nem muszáj egyet érteni a leírtakkal. Azért ezeknek a filmeknek a többsége mostanában már hozzáférhető, magyarítás is akad hozzájuk, némelyikhez elég régen. Miután ez egy szűk skálájú blog a filmes palettán belül, tudom, hogy nagy nyüzsgésre nem számíthatok. De azt szintén tudom, hogy akadnak olyanok, akik szeretik ezt a zsánert, s remélhetőleg eltalálnak ide. Nincs túl nagy választék az ilyen irányú cikkekből. Szóval, egyszer talán csak mozdul valami.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.06.15. 11:18:51

@Oldfan: Persze, csak ha az ember valamivel nagyon nem ért egyet, akkor nagyobb az inger, hogy hozzászóljon.
Remélem igazad lesz.

Darkcomet 2012.08.10. 20:17:33

Na, ezt most jól letöltöttem a plan9-ről, és esek is neki.

Darkcomet 2012.08.11. 22:29:44

Tetszett. Nagyon is. Elég lassú a felvezetés a végső akcióhoz, de ez szerintem pont így volt jó. A sztori eleinte itt-ott követhetetlen volt, nem mindig tudtam, hogy ki kivel van, de gondolom ezt ugyan úgy szokni kell, mint a hong-kongi kung-fu filmeket meg wuxiákat. Az végső akció pedig piszok módon életszagúra sikeredett, meg legalább kiderült, oly a mostanában oly divatos kézi kamerás akció jelenetek (amiktől sokszor agyfaszt kapok, mert nem látok semmit sem), kb. honnan és kitől eredhet.

Oldfan 2012.08.11. 22:47:49

@Darkcomet: Igen, Kudo Eiichi az elsők egyike volt, akik megpróbálták szervesen beépíteni a mozijukba a kézi kamerázást, mint hangulatteremtő eszközt. Számomra leginkább arra jó példa, hogyan kell indokoltan alkalmazni ezt a technikát. Ha meg belegondol az ember, micsoda súlyúak és méretűek voltak az akkori szerkentyűk, még nagyobb az értéke.