Szamurájfilmek

Szamuráj és nindzsafilmek. A klasszikus drámáktól a történelmi mozikon át a véres exploitationökig. Csak ismertetők, sem film, sem felirat letölthetőség nincs. De személyes megkeresés esetén (email) segítek, ha módomban áll.)

Friss topikok

  • Oldfan: @vittorio: Szívesen. Hihetetlen, valaki megnézte, pedig nem színes és nem akciófilm. Hamarosan jön... (2018.11.29. 16:33) Inn of Evil (Az ördög fogadója) 1971
  • Oldfan: @Máté Balogh 91: Helló! A hadurak sorozatot innen szereztem be: samuraidvd.com/ (2018.03.06. 16:30) Date Masamune - The One-Eyed Dragon (1993)
  • Oldfan: @NinkyoTsukamoto: Ismerem a "céget." Semmi esetre nem vásárálok többé az illetőtől, és jó okom van... (2018.02.01. 16:35) Broken Swords 1969
  • Oldfan: @NinkyoTsukamoto: Először is, köszönöm a szavaidat! Eddig nem igazán tudtam, hogy ennek a blogocs... (2017.12.23. 16:21) Miyamoto Musashi - Sword of Fury (1973)
  • TroA: @Oldfan: Igen, oda kell figyelni a filmre. Ráadásul nekem kicsit nehezen megy a távol-keleti arc m... (2017.06.11. 11:52) Bushido (Shundo) 2013

Linkblog

2012.02.04. 13:42 Oldfan

Miyamoto Musashi

A TOIEI filmvállalat 1961-ben kezdte el forgatni azt a filmszériát, amelyben részletesen be akarták mutatni a legendás harcos életútját. Évente egy folytatást készítettek. Merész vállalkozás volt, mert Musashi életét már addig is sokszor filmre vitték és a TOHO verziója Oscar díjat kapott Toshiro Mifune főszereplésével. Ám az eredmény őket igazolta. Ez a változat részletesebb és realisztikusabb, mint a díjazott elődé volt. Uchida Tomu, a már tapasztalt, nagyrabecsült rendező, realisztikusabb megközelítésben közelített a témához, mint Inagaki mester. Nem akart idealizálni, csak némi romantikus dicsfényt próbált adni a prózai valóságnak. Minden apró részlet a helyén van, a ruháktól az építményeken át a szóhasználatig. A néző szinte ott jár a középkori Japánban a mesteri beállítások között, ismerkedik egy rég letűnt világ életformájával és szokásaival. A realizmus szerencsére nem megy át naturalizmusba, a rendező pont annyit használ a romantika eszközeiből, amennyivel Musashit hőssé emelheti. Kényes egyensúly, de Uchida Tomu nem hiába volt a Toho mindenható rendezője, megoldotta.

Az első mozi a szekigaharai csata után indul, amelyben Takezo és a barátja a vesztes oldalon harcoltak. Emiatt rejtőzködni kénytelenek, hazatérésre nincs remény. A kilátástalan helyzet ellenére megmutatkozik az ifjú szamuráj rendkívüli egyénisége, de a csiszolatlan gyémánt még inkább vág, mint csillog. A helyes útra a kiváló filozófus Takuan szerzetes vezeti el, de korántsem egyszerű módon.

A bevezető rész a sorozat talán legjobb darabja. Nakamura Kinnosuke elemi erejű alakítása a címszerepben valódi élmény. Párosul mellé Mikune Rentaro, aki a szerzetesként majdnem "ellopja a showt", a csavaros eszű taoista minden feltűnése igazi fordulattal jár. A zen szellemiség taglalását filmen ilyen jól visszaadva még nem láttam. A film egy sokra hívatott, de képzetlen ember önfejlesztésének első mozzanatait mutatja be. Számos olyan gondolatot vet fel, amelyek kortól és időtől függetlenek. Ki vagy? Mi akarsz lenni? Mi a célod? Hová akarsz eljutni? Mennyit vállalsz és áldozol érte? Ezek voltak EIJI Yoshikawa regénysorozatának központi gondolatai, amik a film alapját adják.

A második film nem kevésbé ambíciózus, mint az első volt. Ráadásul egy olyan szeletét mutatják be az ifjú hős életének, amelyet az Inagaki-Mifune kettős fémjelezte "Szamuráj trilógia" nem érintett.

Három évi elzárt élet és tanulás után Takezót szamurájjá avatják, ekkor veszi fel a Miyamoto Musashi nevet. A kor szokásai szerint tanulóútra indul, hogy a gyakorlatban fejlessze a vívótudását. Az első útja Nara tartományba vezet, a Hozoin szerzetesekhez, akik legyőzhetetlen lándzsaforgatók hírében állnak. A helyszínen összeütközésbe kerül a tartományt rettegésben tartó roninokkal. Az Ördögmaszk dombnál válik el, ki marad életben.

Itt már azt a Musashit láthatjuk, akit elvárhatunk a hírneve alapján. Derék, fegyelmezett, tudásvágyó fiatalember, akinek ugyan vannak tévedései, de azért alkalmas a néző szimpátiájának elnyerésére. A sorozat leginkább közönségbarátnak mondható darabja egy látványos leszámolással a végén.

A harmadik részben Musashi nem pihen a Narában szerzett babérjain, hanem azonnal tovább indul és Japán két leghíresebb vívóiskoláját akarja próbára tenni. A Yagyuk nagymesterével ugyan nem sikerül megküzdenie, de ott van még a sok növendékkel rendelkező, gazdag Yoshioka iskola. Miután a tanítványokat tönkreverte, a név örököse nem tehet mást, mint elfogadja a kihívást  és kitűzi a párbaj időpontját.

Íme az igazán ambíciózus Musashi. Egy szegény ronin, aki Japán két leghíresebb harci iskoláját akarja felülmúlni. Fontos rész, mert az általa tökéletesre fejlesztett kétkardos technika  felbukkanásáról szól, ami a Samurai Trilogy-ban alig érintett. Pedig a véletlen, - a japánok a "megvilágosodás" szót használják rá - ami a  kétkardos vívóstílus ötletét adja Musashinak, igazán döntő fordulatnak nevezhető az életében. Ekkor válik közismerté, tanítványai lesznek. Visszatér a történetbe Akemi, a banditaözvegy lánya, Musashi titkos imádója, továbbá Hon'iden nagyi és Otsu is fontos szerepet kapnak. Drámainak mondható Matahachi újbóli előkerülése. Amikor pedig Sasaki Kojiro is besétál a képbe, már az összes szereplő együtt van, akik fontosak lesznek a továbbiakban.

A negyedik film hosszú visszatekintéssel indul, elvégre a forgalmazók számítottak arra, hogy három év nem múlt el nyomtalanul a nézők fejében. Az sem sem valószínű, hogy mindenki a legelejétől követi a mozi folyamot, jól jöhet hát az eligazítás az előzményekről.

Yoshioka Seijuro legyőzése után Musashi egyszerre lett híres és hírhedt. Számos különböző okból, de sokan akarják a halálát, köztük mintegy ezer Yoshioka tanítvány, akik az országban mindenfelé megtalálhatóak. A legyőzött iskolavezető testvére is bosszúra szomjazik, ő az új hivatalos kihívó és sokkal jobb kardforgató hírében áll, mint a bátyja volt.

A negyedik a sorozat legmozgalmasabb része, ahogyan az várható. A Yoshiokák elleni végső összecsapásnál mintegy 100 szamuráj pályázik Musashi fejére. Ez a változat nem akar szerecsenmosdatást végezni, főhősünk bizony tudatosan készül arra a szörnyűségre, amivel végérvényesen lezárhatja az elnyúló párbaj sorozatot. Uchida itt szokatlan filmes megoldást választ, a nagy összecsapásnál átvált fekete-fehérbe, majd ismét színesre, mintegy érzékeltetve a Musashin lévő lelki nyomást. Közben Kojiro és Musashi között kimondatlanul is felszikrázik az ellentét, két dudás nem fér meg egy csárdában. A magánélete dolgai nem igazán mondhatóak olyan szerencsésen alakulónak, mint a harcművészi fejlődése. Viszont kezd túljutni a párbajhős korszakán, fokozatosan átlép egy magasabb szellemi síkra. Jöhet hát a lezáró ötödik történet.

Végül itt a nagy finálé ideje, egy mozitermekre szánt sorozat nem húzódhat a végtelenségig, különösen, amikor ennyire fontos az előző részek tartalmának az ismerete.
Musashi már elérte az önmaga elé kitűzött célt és nem vágyik újabb párbajokra. Csakhogy ezúttal olyan ellenfele támad, aki hozzá hasonlóan eltökélt és következetes. Ráadásul ez az első eset, amikor a kihívója fizikai erőben, vívótudásban nem marad el tőle, taktikailag jól képzett, gyorsaságban pedig talán felül is múlja őt. Ám egy párbaj egyben szellemi összecsapás is. Eljött az ideje, hogy bevesse a leghíresebb trükkjét.

 

Valószínűleg akadnak olyanok, akiknek csalódás lesz ez a rész. A rendező nem akart holmi látványos vagdalkozást kihozni a várva várt  párbajból. A film a megfontolt emberré váló Musashi képét mutatja, aki igazából már nem vágyik erre a megmérettetésre, inkább a művészet és filozófia területén képezné önmagát és rendezné a lezáratlan, fájó ügyeit. Az összecsapás pedig olyan, mint amikor két rendkívüli vívó élesben harcolt. Fizikai képességek és szellemi felkészültség feszülnek egymásnak, a döntés villámgyorsan lezajlik.

Alapvető a változás a kezdethez képest. Takezo egykoron mindent föladott, beleértve a szerelmet, azért, hogy igazi harcművész legyen. Az érett felnőtt már kissé keserűen néz vissza, látja, miben hibázott az élet teljességét illetően, amit semmiféle hírnév és vívótudás nem pótolhat. Moziváltozatban máig a legrészletesebb, legjobb művészi eszközökkel élő filmsorozat Musashi kalandjainak nagyvászonra vitelét illetően. Ennél teljesebben csak a TV változatok mutatják be a valaha élt legnevesebb szamuráj életének eseményeit. Hiába több évtizeddel ezelőtt készült, semmit nem kopott meg az értéke. Azt azért meg kell említeni, a filmfolyam nem tekinthető perdöntő alapanyagnak az életének bemutatásában. Irodalmi forrás nyomán készült, művészi szempontok alapján lett szerkesztve, a nézőre gyakorolt hatásnak van elsőbbsége. Aki a precíz életrajzi részletek iránt érdeklődik, ne ezt változatot válassza. Aki viszont szeretne látványos, érdekes, művészi eszközökben gazdag mozikat látni, már nem kell, hogy tovább kutasson a témában.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szamurajfilmek.blog.hu/api/trackback/id/tr474065446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.