Szamurájfilmek

Szamurájfilmek

Death Shadows (1986)

2013. október 06. - Oldfan

Death Shadows 01.pngDögös cím, csinos, pucér nőszemélyek, hátborzongató, véres vívójelenetek, mindez egy neves rendező felvezetésében. Mi kell egy jó mozihoz, ha nem ezek? Ilyen egy igazi japán szamuráj film, ez kell a népnek - már ahogy azt az átlagnéző gondolja Európa ezen szegletén, lévén, hogy az említett műfaj filmjeivel nem igazán lettek elkényeztetve. Aki erre számít, mindezt megkapja, egy kivételével.

„Apróság” - de "A halál árnyai" igazából nem szamurájfilm. Sőt, hogy még bonyolultabb legyen a dolog, nem is jakuza történet. Micsoda hát? A válaszhoz muszáj kissé szószátyárnak lenni, messzebbről indulni, de ez talán segít abban, hogy a helyére tegyük ezt a rendhagyó alkotást.

Death Shadows 02.pngA rendező, Hideo Gosha a 60-as években feltűnt új rendezőnemzedék egyik oszlopos tagja. Kezdeti filmjei szinte mind nagy kritikai és közönségsikert arattak. A nálunk is kult státuszba emelkedett Szamurájok és banditák, a mostanság már elérhetővé lett Three Outlaw Samurai, Sword of The Beast, Goyokin, Tenchu, igényes forgatókönyvükkel és míves kivitelezésükkel máig alapfilmnek számítanak a csambara rajongók között. Ugyanakkor Gosha a kor lázadó nemzedékéhez tartozott, nehéz természetű alkotó volt, akinek időnként meggyűlt a baja a vaskalapos stúdióvezetéssel, de a hivatalos közízlésformálókkal ugyancsak. 1982-től kezdődően elindított egy olyan sorozatot, amelyben az alvilág asszonyait állította szembe a hivatalos társadalom képviselőivel - és minő skandalum! - ők képviselték a magasabb erkölcsi értékeket. (Néhány cím a ritkaságokra vadászóknak: Onimasa, The Geisha, Women of The Underworld, Tokyo Bordello). A filmekben nem takarékoskodott az erőszakos jelenetekkel, de az akkori közízlést jócskán átlépő meztelen képekkel sem. A botrány kitört, a rendezőt felforgató eszmék terjesztésével, művészetének kiárusításával vádolták. Sőt, azzal, hogy már nem is tud stílusosan alkotni. Az 1984-ben készült Death Shadows ellenreakciónak tekinthető a szigorú kritikákra. Gosha kavalkáddal válaszolt, minden bizonnyal jól kitervelten. („Még hogy nincs stílusom? MINDEN stílusban tudok rendezni!”) Így aztán egy filmen belül a kalandfilm típusok széles skáláját vonultatja fel.

Death Shadows 03.png„A halálos árnyak” alapját a szamuráj rendőrség küzdelme adja az alvilág ellen, de van itt pár perc egy bosszú történetből, szemernyi melodráma. Továbbá belecsíp az akkoriban a TOIEI stúdió által favorizált humoros-kalandos vonulatba a maga handabandázó szamurájaival, van kőkemény kalandfilm részlet, belopakodik az erotika. Mindezt a kavalkádot jól láthatóan nem veszi túl komolyan, célja a polgárpukkasztás. Időnként „kikacsint” a rendezői székből: „Úgysem találjátok ki, miként viszem tovább a történetet!” A filmet esztrád zenével, sőt néha rock aláfestéssel színezi, amit a „komoly” műveiben sosem tett. Látványos, a revüműsorokat idéző ellenfényes beállításai, a festett díszletek, az eltúlzott színek mind azt mutatják, nem akart hagyományos alkotást kiadni a keze közül. A történetben hajmeresztő kanyarok vannak, a logikai felépítettséget átveszi a véletlennek, mintegy a sors kezének történő beállítása. Realitást elvétve találunk ugyan, mert valószínűleg mégsem akarta teljesen kiábrándítani az akkorra már azért elég népes rajongótáborát. Nekik szánta a háttérben a szálakat mozgató szamurájok feltűnése után kialakuló, csakugyan pazar harci jeleneteket. A logikai bukfencek között kifejezetten oda nem illő szalagcsavarás és némi kebelmutogatás van. (Az utóbbi persze azért, mert néhányan már csak ezért is vesznek jegyet, ugye?) Nem is tévedett. A szex, erőszak, vér és verekedés egyveleg szépen hozott a konyhára.

Ez a film mint paródia megállja a helyét. Szerintem annak is készült. Ha viszont valaki a hagyományos mozik értékeit keresi benne, akkor erősen bosszankodni fog. Kezeljük úgy, mint egy éles  szemű, lázadó természetű alkotó szándékos bosszantási kísérletét a maradiság erői ellen vívott - eléggé reménytelen - harcában. Az azonban nem vitás, a fentebb említett műveivel nem vetekedhet, így akik már ismerik azokat, aligha fognak lelkesedni érte. Viszont magyar kiadása létezik, így ha valakinek kedve támadt rá, nem megoldhatatlan feladat a beszerzése.

Death Shadows 04.pngÉrdekesség: Gosha önmagát sem kímélte. A történeten belül - áttételesen ugyan - de felismerhetően bevitt némi szurkálódást a saját korábbi, sikeres filmjeinek is. (A parodisztikus női harcokat a Hunter In The Dark(Éjszakai vadász) utalásnak szánta; a klánjáért önmagát feladó, gyilkoló szamuráj a  Sword of The Beast egyik  karizmatikus főhőse volt, aki ezúttal megkapja a magáét;  a kormányért mindent vállaló tisztviselő pedig a  Szamurájok és banditák szimpatikus nyomozójának karikatúra-szerű ellenpontja.) Szeretem Gosha mozijait, de ez a filmje, - mi tagadás, - sosem tudott megfogni. Az Interneten viszont olvastam olyan hozzászólásokat, hogy a Death Shadows tulajdonképpen megelőzte a korát a stílusával, mert a mai fiatalok szívesen veszik ezt a "bulis" történetet, ezáltal kedvcsináló lehet a későbbiekre, a fajsúlyosabb mozik megtekintésére. Ha így van, Hideo mesternek mégis csak sikerült időtálló összehoznia. Mindezekkel együtt valószínűsítem, az életműve kritikai kiadásában nem sok sort fognak szentelni az elemzésére.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szamurajfilmek.blog.hu/api/trackback/id/tr125552942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása